ספר חדש: פולין - זיכרונות ותובנות משליחות דיפלומטית 1993-1989 מאת עמי מהל

 

ספר חדש:

פולין - זיכרונות ותובנות משליחות דיפלומטית 1993-1989 מאת עמי מהל

 


השגריר בדימוס עמי מהל בספרו "פולין - זיכרונות ותובנות משליחות דיפלומטית 1993-1989", שיצא בהוצאת "ספרי ניב", מתחקה אחרי שורשי המציאות בפולין כיום ומספק מפתחות להבנת מערכת היחסים המורכבת בין פולין לישראל, ובין העם הפולני לעם היהודי.

הספר נולד בעקבות עיסוקיו הבלתי פוסקים ביחסים המורכבים והטעונים בין ישראל לבין פולין, עיסוק שהחל בשליחות בת ארבע שנים, כסגן השגריר בוורשה (1993-1989). היו אלה שנים מעצבות, לא רק בחייו הפרטיים, אלא גם בחיי העולם כולו. בפולין החלה המהפכה שמוטטה את השלטון הקומוניסטי בכל מזרח אירופה ושינתה סדרי עולם. הוא היה שם, בעין הסערה, חווה את מה שמתרחש כזר שאינו זקוק לתיווך, שכן הלשון הפולנית שגורה בפיו, והתרבות הפולנית טבועה בו עמוק מכפי ששיער.

בספר זה הוא השתדל לתאר את היחסים בין פולין וישראל, כמו גם את העבודה הדיפלומטית ואת החיים בפולין במהלך המהפך הדמוקרטי, בצורה אובייקטיבית עד כמה שניתן. פולין כיום שונה מכפי שהייתה לפני שלושים שנה, לטוב ולרע.

בכתיבת הספר נעזר עמי גם בסקירות שכתב במהלך שנות שירותו בפולין, ביומנים המצויים ברשותו, במכתבים שכתב בזמן השליחות לאימו, בסקירות שונות שנשלחו מהשגרירות בפולין .

"...אני נשארתי במסדרון עם מנכ"ל משרד הדתות הפולני, לשיחה שתכניה התמוהים מלווים אותי עד עצם היום הזה. המנכ"ל הפולני אמר לי אז כי פולין חסרה עשרים אלף יהודים, ועשרים אלף גרמנים. ׳למה?׳ שאלתי אותו בתמיהה. הוא הישיר מבטו אליי ואמר במלוא הכנות, ׳עשרים אלף יהודים כדי לעשות סדר בכלכלה, ועשרים אלף גרמנים כדי לעשות סדר בממשל׳. זו לא הייתה אמירה מקרית..." (מתוך הספר)

השגריר בדימוס, עמי מהל, נולד ב- 1957 בחיפה, בן להורים ניצולי שואה מפולין. היה ממייסדי קיבוץ יהל בערבה. הוא בוגר הפקולטה למשפטים באוניברסיטה העברית, ובעל תואר שני במדיניות ציבורית מאוניברסיטה זו. את שליחותו הדיפלומטית הראשונה עשה בפולין, בתקופה שבה התמוטט המשטר הקומוניסטי והתחדשו היחסים הדיפלומטיים בין פולין לישראל. הוא דובר עברית, אנגלית ופולנית. נשוי ואב לשלושה.

"עמי מהל הוא לא דיפלומט שבא להחתים כרטיס במשרד: הוא דיפלומט עם תשוקה. אני מכיר את עמי מיומו הראשון במשרד החוץ, ומאז ועד פרישתו הוא עבד מדי יום כשהתשוקה מנחה אותו. התשוקה לייצג ולשרת את מדינת ישראל, להגן עליה ולחזק אותה, להאדיר את שמה ולבסס את כוחה... תפקידים רבים הוא מילא במהלך הקריירה הדיפלומטית שלו, אבל תמיד היה קשור באופן מיוחד ליחסי ישראל ופולין. ואם לדייק: ליחסי העם היהודי ופולין... מתוך מחויבות עמוקה והקפדה על פרטים ודקויות הוא בוחן בספר זה את המארג המורכב והרגיש של יחסי העם היהודי והפולני, בלי להתעלם ממחלוקות ומסתירות. היכרותו האישית והבלתי אמצעית את הנושא אינה מונעת ממנו מלבחון באופן אובייקטיבי את מכלול הסוגיות אלא דווקא מוסיפה זוויות מעניינות ומקוריות לניתוח הבהיר ורחב היריעה של הבעיות המרכזיות שהוא בוחן. התובנות שהוא מעלה הן חיוניות לכל דיון או עיון עכשווי ביחסי ישראל ופולין – וככל שהנושא הזה הופך לרגיש וסוער יותר בציבוריות הישראלית, כך הופכות תובנותיו של עמי מהל לנחוצות וחשובות יותר לכולנו." - יגאל פלמור, דובר משרד החוץ לשעבר

מתוך הביקורות על הספר:

אבי פזנר, לשעבר שגריר ישראל באיטליה ובצרפת – "הספר כתוב נהדר, התחקיר הוא רציני מאוד והנושא סופר מעניין. שמחתי גם להיתקל באירוע בו השתתפתי אישית, והוא פגישת שר החוץ יצחק שמיר עם עמיתו הפולני. כל הכבוד שמצאת את הזמן ואת הרצון לתאר בצורה כל כך מעניינת ומושכת לקריאה את סיפור היחסים שלנו עם מדינה שיש לנו איתה היסטוריה כל כך מסובכת ורווית יצרים".

 

רוני סומק, יוצר ומשורר – "סיימתי. אתה יודע בעל פה את 'הקטר' ורוח השיר הפולני הזה היא סולם התווים של הרגש שאתה מלחין לכבוד פולין. והיפה שהוספת לקטר את הקרונות הפרטיים שלך. ואני מאוד אהבתי שנאחזת ב'קטנות'. גם פסלי העץ של היהודים (אגב אני הזדעזעתי לראות דוכן 'אושוויץ סוביניר' כשהייתי בפסטיבל ורשה), את חטיפת דגל ישראל במשחק של הפועל (שמצידי חבל שלא הפסידו), המחשבה על חסידי אומות העולם... אפילו שמחתי לגלות את שמי באנתולוגיה של מוקד. בקיצור סיפרת היסטוריה והוכחת שהאישי חזק לא פחות מהציבורי. אני יודע איזה שחקן נשמה אתה ונהדר שהספר הזה נכתב".

 

"פולין - זיכרונות ותובנות משליחות דיפלומטית 1993-1989" מאת עמי מהל. הוצאת "ספרי ניב", 280 עמודים. שנת 2021

תגובות