ספר ילדים חדש: גור וסבא אלעזר הצייר מאת חנן אלון

 

ספר ילדים חדש:

גור וסבא אלעזר הצייר מאת חנן אלון

 


"גור וסבא אלעזר הצייר" מאת חנן אלון, בהוצאת אוריון, הוא ספר ילדים מקסים הכולל שני סיפורים: "גור הצייר" ו"ביקור בגלריה".

הסיפור "גור הצייר" מביא את סיפורו של גור, ילד שמאוד אהב את סבתו. את סבא הוא אף פעם לא הצליח לראות כי הוא תמיד היה עסוק בגלריה שלו בקומה השנייה.  באחד הימים סבתא לא הייתה בבית והסבא קירב את הנכד אליו. כך ראה גור מהו תהליך היצירה של סבא הצייר ומהי מלאכת הציור. בסוף היום חזר הילד הביתה וצייר את אימא שלו.

בסיפור "ביקור בגלריה" לוקח הסבא את גור לראות ציורים בגלריה. שם הוא רואה גברת שמתעניינת בציור של סבא שלו ורוצה לקנות אותו. הוא הזדעק ואמר:  'לא, זה ציור של סבא'. מכאן הוא לומד שגלריה זה מקום שאמנים מציגים וגם מתפרנסים.

לאורך כל הספר מתכתב הטקסט עם האיורים המקוריים, הנפלאים והססגוניים של פנינה אלון שמאירה בשלל צבעים את הסיפור ומוסיפה לייחודיות שלו.

ד"ר חנן אלון, תושב כפר סבא, שרת 36 שנים במערכת הביטחון ושנים רבות במכון וייצמן. לחנן תואר שלישי בניתוח מערכות. לפני כעשור הוא השתתף בסדנה לכתיבת סיפורי ילדים, בהדרכתה של הסופרת מירי רוזובסקי, ושם נולד רעיון הספר.

ספרם של חנן אלון המספר, ושל פנינה אלון ז"ל המאיירת, נועד להנחיל את חדוות הציור לילדים. הספר יצא לאור בימים אלה לזכרה של פנינה ז"ל במלאת שנה לפטירתה.

פנינה משכה במכחול על בד משחר ילדותה בירושלים. בעלת תואר שני בפיזיקה, לימדה שנים רבות מתמטיקה ופיזיקה בתיכון על שם כצנלסון בכפר סבא והכשירה מורים להוראת פיזיקה במכללת בית ברל. המדע המדויק והאמנות שזורים בחייה פנינה. היא פיתחה שיטה להוראת פיזיקה בשילוב עם אמנות. כשלמדה, למשל, אופטיקה – היא הציגה לתלמידיה יצירות אמנות בהן מופיעות מראות. היא ניתחה את הצבעים ביצירות השונות, פיתחה קורס בנושא תורת האור אותה למדה על ידי שילוב של תאוריית הפיזיקה ביצירות אמנות מקוריות. גישתה זו זיכתה אותה בשנת 2002 בפרס רקנאטי על יצירתיות וחדשנות בהוראה. ציוריה ב-20 השנים האחרונות לחייה הם מחוות לציירים דגולים כגון פיקאסו, מאטיס, גוגן, ואן גוך, ובעיקר ורמיר. היא ציירה תמונות המוצגות במוזיאון ואת הצופים העומדים מולן. פנינה ראתה את השיח בין הצופה ורגשותיו ליצירה  - מהותי ומשלים אותה כאשר ההתבוננות של הצופה נתפסת בעיניה כסוג של הרהור וחשבון נפש. בציוריה הומור דק, הבולט גם באיוריה לספר "גור וסבא אלעזר הצייר", אותם הקדישה לשנים עשר נכדיה. היא עמלה שנים רבות להנחיל לילדים ולנכדים את יסודות הציור גם בימיה. האחרונים כשהייתה חולה מאוד ובקושי רב הצליחה להזיז מספר אצבעות ולהחזיק מכחול, היא התאמצה וציירה פרחים צבעוניים.

 

 

"גור וסבא אלעזר הצייר" מאת חנן אלון. איורים: פנינה אלון. הוצאת אוריון, עמודים לא ממוספרים. מנוקד. שנת 2022

תגובות